تعمیر و سرویس کولر آبی, کولر

یاتاقان کولر آبی خرابی ها و تعمیرات و تعویض

یاتاقان کولر آبی

آیا می‌دانید یاتاقان کولر آبی چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا با علائم خرابی‌ها و چگونگی تعمیر و تعویض آن، آشنایی دارید؟

در این مقاله قصد داریم در مورد یاتاقان‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کولرهای آبی و خرابی‌ها و چگونگی تعمیر و تعویض آن، صحبت کنیم. اگر شما هم از جمله افرادی هستید که در فصل تابستان به سراغ راه‌اندازی کولر آبی می‌روید، به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مطالب مقاله :

  • یاتاقان چیست و انواع آن
  • خرابی های ممکنه برای یاتاقان کولر
  • آموزش تعمیر و تعویض یاتاقان کولر آبی
اطلاعات قطعات داخلی یاتاقان

جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر و همچنین اعزام نیرو در رابطه با سرویس و تعمیر کولر آبی در مناطق شمالی و شمال شرقی تهران میتوانی با شرکت تاسیساتی مردانی در ارتباط باشید , بر روی شماره تماس زیر کلیک کنید :

۰۲۱-۲۲۹۶۰۷۰۰

آشنایی با یاتاقان کولر آبی و انواع آن

برای آن که بتوانید خرابی قطعه‌ای را تشخیص دهید و آن را تعمیر کنید، لازم است در ابتدا با آن قطعه آشنایی داشته باشید. در این بخش قصد داریم در مورد قطعه‌ای در کولر آبی، به نام یاتاقان صحبت کنیم.

یاتاقان در کولر آبی به عنوان یک قطعه‌ی اصلی به حساب می‌آید و طرز کار آن به این صورت است که از پولی و تسمه، نیروی حرکتی را به محور منتقل می‌کند و در نهایت موجب می‌شود که پروانه به حرکت درآید. محل قرارگیری یاتاقان‌ها در دو طرف محور مرکزی پروانه است که به آن شفت نیز می‌گویند. به دلیل نقشی که یاتاقان‌ها در کولر آبی دارند، حساسیت بالایی در رسیدگی به وضعیت آن‌ها وجود دارد.

انواع یاتاقان کولر آبی: برای کولرهای آبی دو نوع یاتاقان استفاده می‌شود که یاتاقان بلبرینگی و لغزشی نام دارد. در واقع باید بدانید که نوع دیگری از یاتاقان لغزشی،یاتاقان غلتشی است. این نوع از یاتاقان یعنی نوع لغزشی آن از تعدادی ساچمه و دو رینگ ساخته شده است و به گردش در آمدن دو رینگ به دلیل وجود ساچمه‌هاست که موجب می‌شود محور مرکزی پروانه کولر به چرخش دربیاید. در نوع غلتشی یاتاقان نیز، از میله‌های فلزی نازک بالشتک شکل به جای ساچمه استفاده می‌شود و باعث می‌شود که دو رینگ فلزی به چرخش در بیایند.

اما ظاهر یاتاقان‌های بلبرینگی متفاوت است. در این نوع از یاتاقان از بالشتک فلزی و ساچمه خبری نیست. در یاتاقان‌های بلبرینگی، دو رینگ بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند و به دور خودشان در حال چرخش هستند.

اکنون که با یاتاقان کولر آبی، انواع آن و طرز کارهای آن‌ها آشنا شده‌اید، لازم است با خرابی‌هایی که ممکن است در یاتاقان‌ها به وجود آید نیز آشنایی داشته باشید. در بخش بعدی علائم خرابی در یاتاقان‌ها را توضیح خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه : مراحل تعمیر و سرویس کولر آبی

روغن کاری یاتاقان کولر آبی برای جلوگیری از خشکی

خرابی هایی که ممکن است در یاتاقان کولر آبی به وجود آید

اگر از کولر آبی در فصل تابستان استفاده می‌کنید، لازم است که با قطعات آن به طور کلی آشنایی داشته باشید. در بخش قبلی در رابطه با قطعه یاتاقان در کولر آبی صحبت کردیم. حال ممکن است در طول استفاده از کولر آبی، این قطعه نیز دچار خرابی شود، به همین منظور لازم است با علائم خرابی که ممکن است در این قطعه رخ دهد، آشنایی داشته باشید. در این بخش این موضوع را توضیح خواهیم داد.

عدم روغن کاری یاتاقان: اگر حداقل یک الی دو بار در یک ماه، یاتاقان کولر خود را روغن کاری نکنید، ممکن است که دچار خرابی شود و نیاز باشد که قطعه تعویض گردد. در وسط یاتاقان، بوش در حال چرخش است تا بتواند محور پروانه را در چرخاندن هدایت کند. در نتیجه اگر یاتاقان کولر آبی به موقع روغن کاری نشود، ممکن است که در اثر نداشتن روغن خشک کار کند و به مرور قطعه بوش آن از بین رفته و در نهایت خورد شود.

همچنین روغن کاری نکردن یاتاقان، ممکن است خرابی‌های دیگری را نیز به وجود آورد که می‌توان به سوختن موتور کولر آبی، خراب شدن محور پروانه، تولید صداهای بلند در کولر آبی و با فشار و سخت کار کردن پروانه اشاره کرد.

اگر در زمان خرابی هر کدام از این قطعات، به موقع سرویس و تعمیر کولر انجام نشود، ممکن است به قطعات دیگر کولر نیز آسیب وارد شده و خرابی‌های بیش‌تری را به بار آورد.

همچنین باید بدانید در داخل بوش یاتاقان، محور پروانه به طور دائمی در حال چرخش است و در اثر رسیدگی نکردن، ممکن است این فطعه به مرور زمان سابیده شده و در کولر آبی، صدا ایجاد کند.

همان طور که از مطالب بالا مشخص است، همین قطعه‌ی فلزی ساده و کوچک در روند کار دستگاه، نقش بسیار مهمی دارد و اگر روغن کاری و سرویس به موقع انجام نشود، ممکن است یاتاقان کولر آبی دچار آسیب جدی شود.

در بخش بعدی در رابطه با چگونگی تعمیر و تعویض یاتاقان در کولر آبی، توضیحاتی را خدمت شما عزیزان ارائه می‌دهیم.

پیشنهاد مطالعه : آموزش صفر تا صد سیم کشی کولر آبی

بخش اول از چگونگی تعمیر و تعویض یاتاقان کولر آبی

دانستید که در صورت رسیدگی نکردن به قطعه‌ی یاتاقان در کولر، ممکن است چه اتفاقی به وجود آید. اکنون لازم است بگوییم که در صورت خرابی یاتاقان نیاز دارید که در رابطه با چگونگی تعمیر و تعویض آن، اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید. در این بخش و بخش بعدی قصد داریم در این رابطه، اطلاعات جامعی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

گفتیم که بوش در وسط یاتاقان قرار دارد و ممکن است که پس از مدتی، سابیدگی‌های فراوانی بر روی آن ایجاد شود. همچنین همان طور که در بخش قبلی هم گفتیم، در صورت روغن‌کاری نکردن به موقع، امکان دارد بوش در یاتاقان خورد شده و دیگر راهی به جز تعویض آن وجود نداشته باشد.

در اولین مرحله از تعویض یاتاقان کولر آبی، لازم است که این قطعه را خریداری نمایید. البته ناگفته نماند که از هر یاتاقانی برای این هدف نمی‌توان استفاده کرد، به این دلیل که کولرها دارای ظرفیت‌های هوادهی مختلفی هستند و باید متناسب با هر کدام از یاتاقان با قطر مناسب برای همان کولر استفاده کرد. بنابراین دقت داشته باشید که باید با توجه به ظرفیت موجود، قطعه را خریداری کنید.

در بخش بعدی مراحل تعویض یاتاقان کولر آبی را به صورت جز به جزء توضیح خواهیم داد.

بخش دوم از چگونگی تعمیر و تعویض یاتاقان کولر آبی

مرحله‌ی اول: در ابتدا باید برق سیستم و آب ورودی به کولر آبی را از منبع قطع نمایید، پس از آن پیچ‌هایی که در اطراف دستگاه است را باز کرده و قاب‌ها را در یک کناری بگذارید.

مرحله‌ی دوم: در این جا باید جهت خارج کردن تسمه پروانه کولر آبی اقدام کنید تا برای باز کردن یاتاقان، فضای کافی داشته باشید. سپس کمی پیچ وتور را سست کنید تا تسمه پروانه بتواند به راحتی باز شود.

مرحله‌ی سوم: اکنون باید پولی پروانه را باز کنید، برای این کار از آچار تخت یا آچار آلن، تمام پیچ‌هایی که پولی را نگه داشته‌اند باز کنید و برای بیرون کشیدن آن از پولی کش استفاده کنید.

مرحله‌ی چهارم: در این مرحله یاتاقانی که به محور پروانه  و بدنه متصل است را به خوبی ملاحظه کنید. برای درآوردن یاتاقان کولر آبی، پیچ‌هایی که در دو طرف یاتاقان را نگه داشته‌اند، باز کنید و پروانه و محور را کمی بالا بیاورید. با انجام این کار از داخل محور، یاتاقان‌ها به راحتی خارج می‌شوند.

مرحله‌ی پنجم: اکنون یاتاقان هم سایز را تهیه کرده و جهت نصب آن اقدام کنید. دقت داشته باشید که پیش از انجام این کار، با استفاده از روغن روانکاوی، حتما محل قرارگیری یاتاقان‌ها و محور را چرب کنید.

مرحله‌ی ششم: در این مرحله از تعویض یاتاقان، در انتهای محور یک طرف کولر، یک یاتاقان را وارد نمایید، سپس پیچ‌های نگهدارنده‌ی آن را محکم کرده و در طرف دیگر محور پروانه، یاتاقان بعدی را وارد نمایید و بر روی تکیه‌گاه یاتاقان بر روی بدنه، پیچ‌های آن را ببندید.

مرحله‌ی هفتم: درپوش روغن خر یکی از اجزای یاتاقان کولر آبی است. در این مرحله باید این درپوش را برداشته و دو تا سه قطره روغن را به آن اضافه نمایید.

مرحله‌ی هشتم: دقت کنید که اگر پولی دستگاه دچار فرسودگی شده است و بر روی آن حجم انبوهی از جرم قرار دارد، بهتر است پولی کولر آبی را نیز تعویض کنید. حتی می‌توانید با بررسی کردن تسمه کولر آبی و کم بودن توان و کشش آن، جهت تعویض تسمه پروانه نیز اقدام نمایید.

مرحله‌ی نهم: در این مرحله از تعویض یاتاقان کولر آبی، باید به دور پولی کوچک و پس از به دور پولی بزرگ، تسمه پروانه را بچرخانید و میزان کشش تسمه را با استفاده از پیچ تنظیم بر روی موتور، تنظیم نمایید.

مرحله‌ی دهم: در مرحله‌ی آخر از تعویض یاتاقان کولر آبی باید قاب‌های اطراف کولر آبی را، سر جای قبلی خودشان قرار داده و برق دستگاه و آب ورودی آن را وصل نمایید. در این زمان می‌توانید کولر خود را روشن کنید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی ما بر آن بوده است که اطلاعات جامعی را در رابطه با یاتاقان کولر آبی خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. دانستید که یاتاقان چیست و چگونه کار می‌کند. همچنین انواع یاتاقان‌ها در کولر آبی را نیز برای شما عزیزان نام بردیم. در بخش بعدی از مقاله توضیح دادیم که در صورت سرویس نکردن یاتاقان کولر، ممکن است دچار چه خرابی‌های بشود و چه خسارت‌هایی را به وجود آورد. در بخش دیگری از مقاله نیز در رابطه با تعمیر و تعویض یاتاقان در کولر آبی، مطالب جامعی را خدمت شما عزیزان ارائه دادیم.

امیدواریم پس از خواندن این مقاله، سرویس کولر آبی خود را فراموش نکنید و از به وجود آمدن خرابی در قطعات آن همچون یاتاقان جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *