عیب یابی موتور کولر آبی
برای کسانی که با کولرهای آبی سرو کار دارند عیب یابی موتور کولر آبی یکی از مهمترین دغدغههایی است که با آن مواجه هستند.
موتور کولر مهمترین قسمت کولر آبی است که باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.
برای داشتن هوای دلپذیر و خنک شما نیاز دارید که موتور کولر به خوبی کار کند.
در صورت عیب جدی در موتور کولر شما نیازمند یک سرویس کار با تجربه خواهید بود که عیب را برطرف کند.
شروع فصل گرما در ایران با تمیز کردن و مرتب کردن کولرها همراه است، که به آن سرویس کولر میگویند.
در این جا سعی میکنیم مختصری در مورد موتور کولر توضیح دهیم و شما را با عیب یابی موتور کولر آبی آشنا کنیم :
فهرست عنوان مطالب :
- آشنایی با موتور کولرهای آبی
- خرابی موتور کولر
- کولر باد گرم میدهد
- موتور خاموش است
- موتور کولر بدون دلیل روشن و خاموش میگردد.
- در صورت سوختن موتور کولر از موتور قویتر برای کولر خود استفاده نکنید
- بوی سوختگی از کولر
- استفاده چندباره از کلید روشن و خاموش برای راهاندازی موتور کولر
- روشن شدن موتور کولر همراه با جرقه و گرم شدن
- موتور با یک دور کار میکند
عیب یابی موتور کولر آبی
برای عیب بابی موتور کولر آبی بهتر است اول با موتورهای کولر آشنا شوید و برای شناخت بهتر موتور کولر آبی و عیب یابی آن بایستی با نقشه برق موتور آشنا باشید.
آشنایی با موتور کولرهای آبی
موتور کولر آبی از نوع قفسی است که در دو دور شروع به کار میکند.
دور کند موتور با قدرت ۱۰۰۰ دور در دقیقه گردش و دور تند با قدرت ۱۵۰۰ دور در دقیقه گردش دارد ، این گونه موتورها به موتورهای خازنی هم معروف هستند.
یادتان باشد که قدرت کولر به قدرت موتور ارتباط دارد و میزان حجم هوا دهی آن نیز به قدرت کولر مربوط است.
کولرهای آبی 2500 تا ۳۰۰۰ موتورهایی با قدرت ۰.۲۵ اسب بخار قدرت دارند.
کولرهای آبی ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ موتورهایی با قدرت ۰.۳۵ اسب بخار قدرت دارند.
کولرهای آبی ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ موتورهایی با قدرت ۰.۵۰ اسب بخار قدرت دارند.
کولرهای آبی با قدرت ۷۰۰۰ به بالا موتورهایی با قدرت ۰.۷۵ اسب بخار قدرت دارند.
یک موتور دارای اجزای زیر میباشد.
هسته سیم پیچی موتور که در صورت سوختن آن این قسمت سیم پیچی دوباره میشود و یا سیم پیچی آن تعمیر میشود.
قسمت دوم آن پوسته اصلی است و بعد از آن روتور قرار دارد و یاتاقان موتور که بلبرینگی و یا بوشی است و در انتها پولی دینام کولر است.
پیشنهاد مطالعه : آموزش صفر تا صد سیم کشی کولر آبی
خرابی موتور کولر
در صورت بروز اتفاقات زیر موتور کولر خراب شده است که بایستی برای تعمیر آن به سرویس کار مراجعه کنید :
- دینام موتور کولر شروع به صدا کردن میکند
- دود از دینام موتور خارج میشود
- لرزش موتور کولر بیش از اندازه معمول میباشد و یا اصلاً موتور کولر شما کار نمیکند.
یکی از دلایلی که باعث میشود موتور کولر دچار مشکل شود نوسانات برق میباشد که موجب بالا رفتن دمای موتور کولر میشود و باعث سوختن سیم پیچی موتور میشود.
سوختگیهای موتور کولر انواع مختلفی دارد :
- سوختگی کل موتور : اگر کل سیم پیچی موتور خیلی داغ شده باشد باعث از بین رفتن و سوختن تمام سیم پیچی موتور میشود.
- دومین حالت آن از سوختن یک فاز آن است، در این صورت دو فازی که سالم هستند جریان برق زیادی را تحمل میکنند.
- نصف سیم پیچ موتور میسوزد، در این حالت یکی از کنتاکتورها دچار مشکل بوده و باعث میشود نصف سیم پیچ بسوزد.
- سوختن لکهای، این حالت در زمانی رخ میدهد که جریان برق به بدنه متصل شود که باعث سوختن یک نقطه در سیم پیچ موتور کولر میشود.
با روشن کردن کلید، موتور و پمپ آب کولر روشن نمیشوند.
برای عیب یابی موتور کولر آبی در این حالت باید توجه داشته باشید که مشکل ایجاد شده از سوی موتور کولر نیست و ممکن است فیوز آن خراب شده باشد و از طرفی دیگر فیوز قطع شده باشد ، برق ورودی به فیوز کولر را با فازمتر امتحان کنید، در صورتی که برق به فیوز متصل میشود اما باعث جابهجایی اهرم نمیشود فیوز کولر مشکل دارد و بایستی تعویض گردد.
جهت مشاوره و اطلاعات بیشتر و همچنین اعزام نیرو در رابطه با سرویس و تعمیر کولر آبی در مناطق شمالی و شمال شرقی تهران میتوانی با شرکت تاسیساتی مردانی در ارتباط باشید , بر روی شماره تماس زیر کلیک کنید :
۰۲۱-۲۲۹۶۰۷۰۰
کولر باد گرم میدهد
در صورتی که موتور کولر کار میکند ولی بادی که از دریچهها خارج میشود گرم است، مشکل از موتور کولر نیست و عیب را بایستی در پمپ آب کولر جستجو کرد.
اگر صدای کار کردن پمپ آب را هم میشنوید احتمالاً به دلیل کم بودن فشار آب، میزان آب کولر شما کم است، به پوشالها نگاه کنید در صور خشک بودن پوشالها باد خروجی گرم میباشد.
میزان آب درون کولر بایستی زیاد نباشد و دو انگشت تا لبه در فاصله داشته باشد.
به شلنگها توجه کنید امکان دارد که آنها نیز پاره شده باشند و آب به طور کامل به پوشالها نمیرسد.
امکان دارد پارچه برزنتی پاره شده باشد.
امکان دارد که تسمه کولر تنظیم نباشد در صورتی که تسمه کولر شل باشد امکان دارد که باد به صورت کم و گرم انتقال یابد.
در حالتی که سعی میکنید تسمه کولر را سفت کنید مراقب باشید تا آن را زیاد سفت نکنید در صورت زیاد سفت بودن تسمه کولر به موتور فشار میآورید.
اگر تمامی مراحل بالا را چک کردید و مشکل از موارد بالا نیست امکان دارد که موتور کولر شما نیم سوز باشد. در این حالت باید به یک تعمیر کار حرفهای مانند سرویس کاران کولر شرکت تأسیسات مردانی مراجعه کنید.
موتور خاموش است
برای عیب یابی موتور کولر آبی در صورتی که موتور خاموش است باید مراحل زیر را انجام داد.
ابتدا باید بررسی کرد که جریان برق به موتور میرسد یا نه، اگر به هر دلیلی سیم فاز موتور کولر قطع باشد سعی کنید با اتصال آن ایراد مربوطه را برطرف کنید.
اگر برق در موتور وجود داشت ولی باز موتور کار نمیکرد امکان سوختن سیم پیچی موتور وجود دارد. برای این کار از یک فاز متر و یا اهم متر کمک بگیرید.
اگر موتور صدا میدهد ولی شروع به کار نمیکرد، همانطور که میدانید موتور کولر دارای دو سیم پیچ است یک سیم پیچ راهانداز و سیم پیچ مربوط به کار موتور میباشد.
در صورتی که سیم پیچ راهانداز سوخته شده باشد و یا سیم پیچ راهانداز از مدار خارج شده باشد موتور صدا میدهد.
موتور کولر بدون دلیل روشن و خاموش میگردد.
دلیل اصلی برای این عمل مربوط به اورلود است اورلود بر سر راه سیم مشترک موتور تعبیه شده است، کار اصلی اورلود تنظیم جریان برق مربوط به موتور است.
اورلود زمانی فعال میشود که موتور حالت نیم سوز داشته باشد و یا اینکه سیم پیچ راهانداز به هر دلیلی از مدار جدا نشود و سیم پیچ اصلی را فعال نمیکند.
اورلود در زمانی که تسمه بیش از اندازه سفت باشد و زمانی که یاتاقانها گیر میکنند نیز تحریک میشود.
در صورت سوختن موتور کولر از موتور قویتر برای کولر خود استفاده نکنید
برای عیب یابی موتور کولر آبی خود اگر مجبور به تعویض موتور کولر آبی خود شدید از موتور قویتر برای کولر آبی استفاده نکنید.
این موتورها معمولاً دو دور هستند و با اتاق و ظرفیت حلزونی و پولی پروانه و بدنه کولر طراحی میشوند و در صورتی که میخواهید از موتور قویتری استفاده کنید، باید این اجزا را نیز ارتقا دهید.
پیشنهاد مطالعه : آموزش صفر تا صد سیم کشی کولر آبی
بوی سوختگی از کولر
در صورتی که بوی سوختگی از کولر خود استشمام کردید ممکن است سیم پیچ راهانداز و یا سیم پیچ دور کند و یا دور تند آن سوخته باشد.
قبل از این به پمپ کولر نیز سری بزنید گاهی از اوقات بوی سوختگی میتواند از پمپ کولر هم باشد.
استفاده چندباره از کلید روشن و خاموش برای راهاندازی موتور کولر
در عیب یابی موتور کولر آبی اگر مجبور هستید که چند بار کلید روشن شدن موتور را فشار دهید تا موتور کولر راهاندازی شود احتمالاً کلید روشن و خاموش دچار مشکل است.
از طرفی دیگر امکان دارد که تسمه موتور هم سفت باشد و فشار مضاعفی به موتور کولر وارد شود.
اگر دو مورد بالا دچار مشکل نبود احتمالاً موتور کولر نیم سوز شده است.
روشن شدن موتور کولر همراه با جرقه و گرم شدن
اگر با این مشکل مواجه شدید زیاد نگران نباشید گرم شدن موتور تا حدی طبیعی است و در صورت جرقه زدن هم اگر موتور در حالت عادی کار میکند مشکلی وجود ندارد.
موتور با یک دور کار میکند
برای عیب یابی موتور کولر آبی که موتور با یک دور کار میکند، امکان دارد که سیم دور دوم از درون صفحه کلید قطع شده باشد.
در صورتی که مشکل از کلید نبود محل اتصال سیمهای موتور را بررسی کنید تا اگر قطع بودن سیم از آنجا بود سیمها را لحیم کنید.
در صورتی که موارد بالا را بررسی کردید و اشکال را پیدا نکردید سری به کلید تبدیل بزنید.
گاهی از اوقات کنتاکتها بر اثر گرم شدن به هم جوش میخورند، برخی از اوقات با سمباده این مشکل برطرف میشود، در غیر این صورت باید آن را تعویض کنید.
یکی دیگر از دلایل مشکل بالا این است که کلید گریز از مرکز خراب شده است و سیم پیچ راهانداز از مدار خارج نمیشود تا سیم پیچ با دور کند وارد عمل شود.